Anastasia Beverly Hills – Drottningen av ögonbryn

Anastasia Soare

Om du intresserad av skönhet och följer trender inom kosmetik känner du nog till märket Anastasia Beverly Hills. För er som på något sätt inte gör det så är det ett extremt populärt globalt märke, främst på Instagram och YouTube, och skönhetsbloggare svär vid märket. Särskilt när det gäller ögonbrynssmink.

Historien bakom framgången

Grundaren av detta globalt kända märket är Anastasia Soare. Det finns en historia om Anastasia och företaget hon grundade, och stora medier som Vogue, Guardian och New York Times har skrivit om henne. Hon var till och med på Oprah Winfrey’s show och hennes smink kan hittas i butiker världen runt. Inte många i Sverige känner till historian bakom det framgångsrika märket men i Amerika är berättelsen väl utspridd. Så här gick det till.

Map-Romania-ConstantaAnastasia Soare är en rumän som föddes i Constanta, en stad vid Svarta havet. Där öppnade hon sin egen skönhetssalong på 80-talet när hon var i tjugoårsåldern.

För att ge perspektiv – tänk dig en 23-åring som öppnar sin egen skönhetssalong i Sala eller Eskilstuna. Det var så hon startade.

Det stora språnget

Så hur lyckades hon gå från det till var hon är idag? Hon gjorde något drastiskt.

I slutet av 80-talet insåg Anastasia att hon inte skulle komma långt i Rumänien. Rumänien var en socialistisk stat som hindrade alla hennes idéer och kreativitet. Hon ville vara någonstans där folk med idéer var mer accepterade. Så hon gjorde ett stort och avgörande beslut: Hon packade och begav sig till Förenta Staterna med sin lilla dotter och sin man – utan att ens kunna tala engelska. Hon fick ett jobb som en kosmetolog i Los Angeles. Det gick okej trots att hon inte kunde tala engelska för hon var mycket skicklig.

Anastasia introducerade specifikt en sak till världen av skönhet och kosmetik som nu blivit extremt populär men inte fanns på den tiden.

Titta på vad våra kunder säger

Fakta

 

Ögonbryn på 80-talet

“Varför bryr sig inte amerikanska kvinnor om sina ögonbryn?” frågade Anastasia sin hyresvärdinna. Vid den tiden utnyttjade man inte alls ögonbrynen utan uppmärksammade bara allt annat på ansiktet. Hyresvärdinnan sa till henne att det var oviktigt.

Leonardo da VinciAnastasia hade ett intresse av konsthistoria och brukade gå till biblioteket för att lära sig. Medan hon studerade de målade porträtten insåg hon att alla renässansmålare noggrant uppmärksammade ögonbrynen – och särskilt Leonardo Da Vinci.

Renässansmålare ansåg att ögonbrynen var den viktigaste delen av ett porträtt. Formen på ögonbrynen kunde avgöra om någon upplevdes som öm, ondskefull, rädd, nyckfull eller oskyldig. Ögonbrynen var vad som gav personlighet till människorna på målningarna.

Anastasia lärde sig långsamt engelska och började förklara de här idéerna bakom renässansmålarna för sina kunder. Bland kändisarna i Beverly Hills och Hollywood började det ryktas om en viss Anastasia som kunde fixa till vackra ögonbryn och historien bakom det.

Cindy Crawford, Naomi Campbell, Claudia Schniffer Vid något tillfälle öppnar Anastasia sin egen salong. Några av hennes första kunder var Cindy Crawford, Naomi Campbell, Claudia Schiffer och andra kändisar som hjälpte henne vidare i världen. “Hallå Cindy, dina ögonbryn är så fina, hur får du dem så där?” Och efter det så berättade Cindy historian om Anastasia, och på så sätt spreds det.

Ögonbryn idag

Åren gick och affärerna växte. Anastasia öppnade sina salonger utöver Amerika och lanserade en egen kosmetisk linje som hon kallade “Anastasia Beverly Hills”. Ögonbryn och ögonbrynsvård är idag några av de viktigaste elementen inom kosmetik. Det finns nu hundratals guider om hur man tar hand om sina ögonbryn.

Anastasia introducerade den idén till världen av kosmetik som renässansmålare hade upptäckt för länge sedan. Vi vet om trenden av de smala, ansiktslösa ögonbrynen som fanns ett tag. Ögonbryn är något som får kvinnor världen runt att se ojämförligt mycket vackrare ut idag än för 20 år sedan. Inte bara ser de vackra ut, utan ögonbryn ger också personlighet till hela ansiktet. Det är något som omedvetet är inbyggt i våra hjärnor – först uppmärksammar hjärnan ögonbrynen eftersom det ger oss en idé om den andre är ledsen, glad eller hotfull.

Marlene Dietrich“Tunna ögonbryn är inte bara fula, men det får också folk att se äldre ut,” påstår Anastasia. “Känner du till skådespelarskorna från de gamla svart-vita filmerna, som Marlene Dietrich? I dem här filmerna ser de ut att vara 40-50 år gamla, när de egentligen bara var 20. Bara för att tunna ögonbryn var populära på den tiden.”

Kim Kardashian
Image source: Kim Kardashian West at the 2018 MTV Movie & TV Awards in Santa Monica.(Jordan Strauss / Associated Press)

1990 introducerade hon en ny “ögonbrynsformning” tjänst till sina kunder — senare patenterad som Golden Ratio metoden —  som har vidare blivit en stapeltjänst och är en ny kategori inom modern skönhet. En av de stora stunderna för Anastasia Beverly Hills var när Kim Kardashian gav till känna att Anastasia var ansvarig för hennes ögonbryn. Detta gjorde hennes märke extremt populärt på sociala medier, där Kim har enormt inflytande.

Tusentals nöjda kunder garanterar resultaten av våra behandlingar

Det här kan inte vara en tillfällighet

Siffror

Kunder
BEHANDLIGAR
TJÄNSTER

Ta tillfället och passa på att boka Microblading 3D ögonbryn til kampanjpriset, med up till  40% RABATT

Klicka på knappen och hitta en ledig tid som passar dig och spara tid

 

Anastasia Beverly Hills GoldenRatioAnastasias Golden Ratio® Metod

“Våra ögon är i grunden tränade för att uppmärksamma gudomliga proportioner och omedelbart associera dem med skönhet och harmoni.” – Anastasia Soare

Banbrytande tänkare har väldokumenterat det över årtusenden – inklusive Pythagoras, Leonardo Da Vinci och Albert Einstein. Faktumet att människoögat är programmerat till att igenkänna naturens universella fraktala design: Golden Ratio, eller Det Gyllene Snittet. Det är ett matematiskt kvot av 1,618 till 1 – där det hela är större än summan av delarna – som är nyckeln till balans, symmetri och skönhet.

Inspirerad av den här gamla kvoten så skapade Anastasia en unik genombrottsmetod av att forma ögonbryn. Genom att följa dessa principer kunde hon skapa ett par bågar som perfekt inramade och passade var ansiktsform.

“Ögonbryn ska börja direkt över mitten av dina näsborrar. Den högsta delen av bågen borde koppla toppen av näsan med mitten av irisen. Ögonbryn borde alltid sluta där kanten av näsborren kopplas med yttre ögonkanten,” förklarar Anastasia.

Den här patenterade Golden Ratio® metoden centrerar fortfarande Anastasia Beverly Hills. Var produkt som lanseras är inspirerad av sminks unika förmåga att skapa illusionen av ansiktsbalans, symmetri och proportion.

Anastasias revolution

Anastasias historia är inspirerande även för de som inte har intresse av kosmetik. Även för de som anser hela industrin att vara ytlig så är det något inspirerande med en sådan här historia – en kvinna med en idé som revolutionerade en industri. Det är inte en marknadsföringsdriven, påhittad berättelse utan något som hon djupt trodde på.

När du tar upp en låda som läser “Anastasia Beverly Hills” så är det inte bara “bra smink” utan du kan också känna hennes historia; en kvinna som en gång flyttade från sitt hemland till ett främmande för att jaga efter sina drömmar, en kvinna som trodde på sin idé och ändrade de estetiska standarderna av världen.

Anastasia är känt idag som både ”ögonbryn-guruen” och ”Drottningen av ögonbryn”.